Petua "Doktor" Hj Ibrahim di JDK2010, ILIM Bangi

No comments

Rasa duka, sedih, dendam, benci dan marah boleh membuahkan kegeringan, sakit kepala, ‘migraine’ malah kemurungan yang ekstrim. Semua episod layar sengsara ini adalah menyakitkan. Hari ini penulis mendapat ilmu tatkala bertugas sebagai urusetia harian JDK2010 di ILIM Bangi. Semua kesakitan di atas boleh dihilangkan. Satu harapan yang ekstrim untuk kesakitan yang tidak kurang ekstrimnya. Bagaimana caranya ? Jawab seorang pakar, tutupkan suis kesakitan itu. Bertambah keliru sidang yang mendengar. Kesemua rasa duka, sedih, dendam, benci dan marah ada suis rupanya. Tambah pakar tersebut, jika kita berjaya tutup suis itu maka hilanglah segala kesakitan.

Dimana suis rasa duka, sedih, dendam, benci dan marah itu? Kesemua rasa yang berteraskan minda itu ada di minda kita. Orang yang mengalami sakit tersebut perlu mengimbau minda, mengimbas peristiwa, mencari detik terjadinya satu peristiwa yang menyebabkan minda kita terganggu sehingga kesakitan-kesakitan itu bertamu. Akibat rasa duka, sedih, dendam, benci dan marah, maka lahirlah kesakitan-kesakitan minda yang tidak kurang ekstrimnya tadi. Satu peristiwa yang menyakitkan di suatu waktu dahulu dan tidak kita maafkan. Akibatnya, ada saraf yang sengsara melayani satu aliran di litar yang bisa meneutralkan dan tidak kunjung tiba. Litar itu adalah litar kemaafan. Hanya dengan aliran kemaafanlah, suis kepada rasa duka, sedih, dendam, benci dan marah boleh tertutup.


Maka untuk meredakan rasa duka, sedih, dendam, benci dan marah; dan menghindarkan kegeringan, sakit kepala, ‘migraine’ malah kemurungan yang ekstrim, berilah kemaafan atas apa sahaja yang mengguris perasaan. Berikan senyuman dan berlapang dada atas perkara yang dirasakan jauh daripada penerimaan hati. Besarnya ‘chemistry’ yang dijana daripada tindakan memaafkan orang lain. Kemudian itu, ada tips lain untuk yang sakit lutut… kita kongsi di ‘entry’ yang lain, sebab Tuan Hj Ibrahim, Pengetua Program JDK2010 dengan nada bergurau dah minta pengeras untuk ilmu seterusnya.

No comments :

Post a Comment