Semalam Saya Termotivasi...

No comments

Kita bangun daripada tidur, kita terus mengucapkan pujian kepada Allah atas nikmat tidur dan diberi kesempatan mencari ketakwaan dan bernafas di subuh yang indah. Di setiap waktu solat lima kali sehari semalam, kita bersegera melaksanakannya. Kita amalkan setiap kali memulakan apa sahaja pekerjaan dengan nama Allah kerana kita tahu Dialah yang menjadikan kita. Kita tekun bekerja, mencari rezeki yang dijanjikan Allah untuk kemaslahatan keluarga kerana kita suka agar keluarga kita selesa seadanya diketika kita ditakdirkan bersama di dunia ini. Kita suka belajar, mendidik diri dan ahli keluarga malah teman-teman baik yang Muslim mahupun non Muslim akan apa yang Islam anjurkan. Di setiap ketika, sinaran daripada praktik Islami itu ada di segenap sudut perlakuan kita, isteri kita, ahli keluarga kita, teman-teman kita dan pada sesiapa sahaja. Benarlah Islam itu adalah satu cara hidup. Praktik kehidupan ini telah ditunjukkan oleh Rasulullah rupanya.

Menyeru kepada praktik Islami mengundang terjahan cabaran yang bermacam rupa. Seharusnya, sebagai individu yang mengaku Islam, kasih dan sayang kepada Rasulullah dan inginkan syafaat kekasih Allah itu akan mudah melaksanakan praktik Islami di tiap ketika. Bolehkah kita lakukan bersendirian atau hanya dilingkungan keluarga kita sahaja? Kita tak ganggu orang lain dan orang lain pasti tak ganggu kita. Tetapi, kita tidak seharusnya lupa, kerana Rasulullah tunjukkan bahawa di dalam kehidupan Islam itu ada dakwah dan tarbiyah. Dua gandingan yang tidak boleh dipisahkan.

Merencanakan praktik Islami dalam kehidupan mempunyai kecenderungan, sama ada mahu atau pun sebaliknya. Merencanakan praktik Islami secara bersama atau lebih daripada satu keluarga atau berjamaah atau dalam satu komuniti juga tersedia kecenderungan mahu atau pun sebaliknya. Tetapi, untuk melaksanakan dakwah dan tarbiyah, ianya memerlukan kepada praktik Islami dalam kehidupan serta bersama-sama dengan mereka yang juga mahu melaksanakan dakwah dan tarbiyah. Tanpanya kita akan mudah tergelincir dan dilarikan, ibarat kambing yang bersendirian, akan mudah dicekup pemangsa berbanding yang berada dalam gerombolan kawanan mereka.

Untuk itu, kita wajib memotivasikan diri di setiap ketika agar kesegaran keinginan itu bertahan sehingga subuh yang satu lagi. Kebolehan kita memotivasikan diri adalah amat kritikal. Keberkesanan cerminan ini ada rangsangannya yang tersendiri. Cermin diri yang satu ini, mengungkap kekuatan yang luar biasa. Namun semua itu adalah dengan keizinan Allah. Motivasi kebiasaannya dierti sebagai dorongan yang mampu melonjakkan kita ke hadapan. Namun perlu ingat, memotivasikan diri juga perlu kepada sahabat agar nanti tidak beralih kepada panjang angan-angan dan kekaburan minda yang menerawang. Sesungguhnya kita mampu memikul apa yang kita fikirkan sukar kerana dakwah dan tarbiyah itu adalah tanggungjawab dan bukannya pilihan laksana memandang cermin.

“ Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya. Ia mendapat pahala (dari kebajikan) yang diusahakannya dan ia mendapat siksa (dari kejahatan) yang dikerjakannya. (Mereka berdo`a): "Ya Tuhan kami, janganlah Engkau hukum kami jika kami lupa atau kami tersalah. Ya Tuhan kami, janganlah Engkau bebankan kepada kami beban yang berat sebagaimana Engkau bebankan kepada orang-orang yang sebelum kami. Ya Tuhan kami, janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang tak sanggup kami memikulnya. Beri maaflah kami; ampunilah kami; dan rahmatilah kami. Engkaulah Penolong kami, maka tolonglah kami terhadap kaum yang kafir". Al Baqarah, ayat 286

No comments :

Post a Comment