Mari Bina Tamadun Dan Peradaban.......

No comments

Peradaban manusia jika diperjuangkan berteras kaum, bangsa, keturunan, darjat atau status seseorang atau kelompok atau apa sahaja yang bersifat tidak penting serta terbatas perinya, pasti tidak akan kekal sebagai satu tamadun yang mampu memayungi manusia dan dilimpahi rahmat Ilahi. Seringkali apabila kita melihat tamadun manusia yang terlakar dalam sejarah peradaban kita umat manusia ini, memperlihatkan bahawa manusia itu sifatnya sentiasa berkembang tetapi di akhirnya runtuh kerana manusia juga.

Pertalian ini disebut Allah dalam Al Quran :

“Apakah mereka tidak memperhatikan berapa banyaknya generasi-generasi yang telah Kami binasakan sebelum mereka, padahal (generasi itu), telah Kami teguhkan kedudukan mereka di muka bumi, yaitu keteguhan yang belum pernah Kami berikan kepadamu, dan Kami curahkan hujan yang lebat atas mereka dan Kami jadikan sungai-sungai mengalir di bawah mereka, kemudian Kami binasakan mereka karena dosa mereka sendiri, dan kami ciptakan sesudah mereka generasi yang lain.” (Al An’am ayat 6)

Nyatalah episod kebinasaan itu adalah daripada tangan-tangan manusia. Andainya ada perkembangan yang kita bina dan tidak menurut spesifikasi yang sepatutnya, maka perkembangan itu ada kepincangannya. Sifat kita sebagai manusia ialah mencuba, mencuba dan terus mencuba. Apa yang ingin dicuba? Adapun setiap perkara yang berbentuk prinsip, yang datang daripada Al Quran dan As Sunnah, maka tidak perlulah kita mencuba……., laksanakan sahaja. Susunannya nampak mudah tetapi hanya mereka yang berwibawa dan berkeyakinan atau beriman sahaja yang mampu melakukan.

Kita selalunya ingin kepada banyak perkara, namun tidak semua akan kita perolehi. Agak keterlaluan andai manusia itu menganggap dirinya tidak bernasib baik dalam keadaan ianya tidak berbuat apa-apa dan tidak juga cuba menjadi hamba kepada Allah. Sinonimnya, jika seorang hamba menuruti kehendak tuannya, maka pasti akan diterima kehadirannya dan dijaga urusan kehidupannya. Konsep kehidupan menurut acuan yang disediakan Allah adalah amat perlu malah amat kritikal namun acuan tempelanlah yang penuh tipu daya selalunya dipandang indah oleh manusia. Mengapa ini berlaku ?

Di hadapan manusia sering ada persimpangan, satunya membawa kepada Allah dan yang lainnya memacu jauh daripada redha dan rahmatNya. Carilah teman yang mampu memimpin kita ketika alpa. Aqidah, fikrah, iman serta ukhuwwah perlu mantap dan selesai andai kita bercita membina peradaban dan ketamadunan yang telah ditunjuk Rasulullah. Peradaban dan ketamadunan yang selamat lagi menyelamatkan. Suburkan dakwah dan tarbiyah kerana itu tugas kita yang hakiki dan itulah yang membasahi satu ketamadunan yang penuh dengan limpahan rahmat Tuhan. Jika bukan kita yang membangunkannya maka siapa lagi yang kita harapkan.

No comments :

Post a Comment