Seruan Transformasi Dan Peningkatan di 2011......re-visit agenda 2010

No comments

Bicara perihal transformasi dan fokus pencapaian, kita tidak boleh lari daripada melihat peningkatan iman, amal dan kesejahteraan ibadah diri sendiri. Selamanya proses mendidik hati dan merangsang minda untuk bekerja dan ‘menyarung jersey’ sebagai muslim yang menyeru kepada perkara baik dan menegah perkara yang batil tidak akan berakhir sehingga nafas terhenti. Dekad ini 1432 Hijrah atau 2011 Masehi adalah lonjakan bagi menzahirkan ilmu Islam yang selama ini kita pelajari. Itu perkembangan yang baik untuk seruan transformasi pasca Mesyuarat Perwakilan HALUAN 2010.

Mengapa perlu lonjakan, transformasi dan perkembangan ? Apa perlunya genre ini ? Apa perlunya kita mengusahakan pelbagai pendekatan untuk merealisasikan segalanya dalam perspektif Islam kepada masyarakat? Bukankah itu kerja pemerintah atau yang mempunyai kuasa atau mungkin kepada sebahagian daripada kita sahaja……bukan semua? Dan banyak lagi cuitan nakal yang sebenarnya tidak berniat untuk bertanya tetapi sekadar ingin tahu ………… walaupun sebenarnya telah lama tahu ……. sungguh nakal.

Kita semua sedia maklum bahawa fokus utama adalah untuk meletakkan Allah di hati setiap manusia, kerana itulah dakwah dan kelangsungan daripada tarbiyah yang di bawa Rasulullah. Jalannya telah ditunjuk Rasulullah. Kaedahnya telah diterangkan Rasulullah. Konsepnya telah dlaksanakan Rasulullah. Malah natijahnya telah ada dalam lipatan sejarah. Semuanya wajib kita kutip, terjemah dan laksanakan dengan tersusun………..dan semua ini adalah kerja serius. Ianya menuntut kesungguhan yang di luar kebiasaan.

Benar, peribadi hebat dan luar biasa tidak lahir dengan mudah. Tetapi, aspek hebat dan luar biasa ada di dalam diri semua manusia, cuma perlu berterusan mencari kaedah menzahirkannya dan meminta pada Allah agar dapat menyumbang untuk Islam. Beribadah sendirian dan tidak berbuat dosa adalah satu kemestian, cuma teruskan langkahan dengan bersama-sama berfikir bagaimana orang lain boleh turut sama seperti itu. Langkah inilah yang menjadikan individu muslim itu hebat, kerana ia menyeru kepada kebaikan dan mencegah perkara yang berdosa…….berdakwah la tu !

Benar, acara berskala besar seperti perhimpunan Lifeline4Gaza, konvensyen antarabangsa dan lain-lainnya terkadang tidak mampu mengubah hati-hati masyarakat namun ruang itu perlu diisi dan yakinlah bahawa acara itu mempunyai impaknya yang tersendiri dalam usaha dakwah dan tarbiyah yang sifatnya menyeluruh walau di mana sahaja. Adakah setelah kita menganjurkan acara berskala besar, kita dikira telah melakukan transformasi…………jawapannya tidak. Itu sekadar acara. Lantas apakah transformasi atau perubahan yang kita inginkan ini ?

Transformasi atau perubahan yang amat kita hajatkan adalah peningkatan iman di kalangan pendukung fikrah Islam. Apabila aspek itu tertingkat, maka akan berubahlah cara bekerja, pendekatan berfikir, fokus bicara, gerak kehidupan malah segala-galanya. Hanya peningkatan itulah yang membolehkan ribuan projek, aktiviti dan gaya kehidupan berubah dan akan mengalami transformasi. Menyebutnya mudah namun melaksanakannya memerlukan keazaman yang tinggi daripada semua di antara kita. Kita mempunyai kelemahan tersendiri yang secara berterusan mesti dibaiki dan dihindari namun dalam masa yang sama kita perlu bantu kerja-kerja Islam yang semakin hari semakin segar tumbuh bagai cendawan pasca hujan. Tidakkah kita tersedar bahawa kita mesti berazam untuk menjadi sebahagian daripada perubahan dan transformasi ini.

Ayuh, kemaskan tekad, hadirkan keazaman dan susun gerak kerja harian kita di tahun 1432 Hijrah atau 2011 Masehi ini. Rencanakan sumbangan dan keterlibatan kita di tahun ini, biar lebih daripada tahun lalu. Catat perencanaan itu, ikuti perkembangan apa yang kita catatkan. Andainya kita rasa sukar untuk melaksanakan, berkongsi dengan sahabat, pasti ada jalan sokongan yang pelbagai walaupun kadang kala tambah mengelirukan. Namun di situ akan hadir ukhuwwah yang nantinya menyelesaikan banyak perkara sehingga terbina iman yang dihajati.

No comments :

Post a Comment