Saya Bukan Usain Bolt...

No comments

Semua di antara kita tentu pernah berlari di trek balapan sewaktu di sekolah atau setidak-tidaknya menyusuri laluan merentas desa sekalipun berjalan kerana sudah tidak tertanggung kepenatan walaupun tidak sejauh mana. Berlari atau berjalan adalah menifestasi kemampuan yang dimiliki oleh berbilang antara kita. Tumpuan kita kali ini ialah tentang bagaimana persepsi kita apabila melihat trek balapan atau laluan merentas desa tadi. Sejauh mana pula kita dapat melihat laluan kita semasa hidup di dunia ini kerana laluan di akhirat nanti amat banyak bergantung tentang bagaimana sejahteranya perjalanan sewaktu di dunia ini.

Acara 100, 200 dan 400 meter memerlukan kita sekata dalam pecutan dan jika dilihat ligamen pelari pecut, ianya berkemampuan pula memberi henjutan akhir yang sukar untuk kita duga. Sekalipun pendek jaraknya tetapi tetap juga memerlukan perancangan. Selebihnya adalah acara jarak jauh, yang memerlukan stamina yang tersusun dan membina pula kemampuan larian yang turun naik kelajuannya sesuai dengan asakan pesaing serta perancangan pelari untuk menamatkan lariannya. Kehidupan dan kerja-kerja Islam kita boleh juga kita ibaratkan umpama acara larian yang pernah kita sertai di waktu zaman persekolahan dulu.

Pernah suatu ketika bertanya kepada anak jiran yang menyertai acara larian di sekolah dalam acara 100 meter; “Kenapa di awal tadi kamu bermula perlahan?” Anak itu menjawab, “Semalam tengok rakaman larian Usain Bolt dengan ayah saya, kami tengok dia mula perlahan kemudian makin laju, jadi saya mulalah dengan perlahan.” Kemudian saya tanya, “Kenapa di akhirnya kamu tak laju macam Usain Bolt?” Jawabnya, “Entahlah, mungkin saya adalah saya dan tak sama macam Usain Bolt.” Dengan senyum penuh puas anak itu berlalu kerana dia tetap menang sebab yang lainnya perlahan belaka dan anak itu memang jaguh berlari cuma taktiknya tidak seperti selalu.

Kehidupan seorang daie ini adakalanya perlu bermula perlahan dan ada ketikanya perlu laju dan ada saatnya cukup sekadar berjalan, namun sesuatu yang luar biasa jika seorang daie itu berdiam tidak melakukan apa-apa. Laju dan perlahan sepanjang jalan dakwah dan tarbiah adalah lumrah. Memperlahankan langkah dalam kerja-kerja Islam demi mencari lonjakan yang baik itu juga biasa. Ketika berlari dalam acara pecut, kebiasaannya kita membayangkan garisan penamat sebagai matlamat yang mahu digapai. Dalam kehidupan dunia ini, garis penamat kepada segalanya adalah kematian, cumanya kita kurang membayangkan garisan itu dan terkadang mengelak untuk berbicara perihal itu. Firman Allah SWT :

“Kehidupan itu tidak lain hanyalah kehidupan kita di dunia ini, kita mati dan kita hidup dan sekali-kali tidak akan dibangkitkan lagi.” Al Mukminun, ayat 37

Jika kita merasa penat di dalam apa saja perlumbaan yang memerlukan kita berlari sekuatnya, percayalah apabila menemui garisan penamat, kepenatan itu dengan sendirinya hilang terhijab atas gembira kerana kemenangan itu. Begitu juga perihal kita dan kerja-kerja Islam walau apa sahaja tugasan yang bersendikan fikrah atau pemahaman yang jelas, pasti dorongan dalam diri itu ibarat berada di dalam perlumbaan yang amat sengit.

Trek kehidupan itu amatlah pelbagai dan tidak semudah di mana-mana balapan atau laluan perlumbaan biasa. Terkadang kita ingin untuk bersama di dalam perlumbaan itu tetapi terlalu banyak halangan yang tumbuh. Halangan-halangan inilah yang perlu kita uruskan sebaik mungkin. Ada ketikanya halangan itu kerana kelemahan dan dosa kita sendiri dan diketika yang lainnya, halangan itu datang dari luar kemampuan untuk kita kendalikan. Di penghujung madrasah Ramadhan ini, marilah kita menanamkan tekad bahawa hasrat kita ikhlas di atas jalan ini dan amat mengharapkan agar Allah permudahkan segala urusan. Walau tidak memecut laju namun janganlah kita terjerat dalam vakum jahiliyah yang amat banyak di sekeliling kita. Buatlah satu panggilan telefon atau hantarlah sms kepada mana-mana sahabat kita dalam sehari di setiap hari kerana suara dan balasan sms mereka ada kekuatan untuk kita meneruskan larian sebelum sampai melintasi garisan penamat.

No comments :

Post a Comment