5 Dekad Selepas Rundingan Kemerdekaan Itu......

No comments

Lanskap kemerdekaan sering kita gandingkan dengan keperwiraan tokoh silam negara yang memang tercatat dalam sejarah telah berunding dengan penjajah bagi mengisytiharkan bahawa negara telah bebas daripada cengkaman penjajah. Hasilnya, merdekalah Malaysia sehingga ketika ini. Lebih tepat bila kita sebut kemerdekaan negara kita memang melalui rundingan; siri rundingan yang berjaya. Keperitan lalu seakan terhenti dengan siri rundingan itu. Usah sesekali menidakkan usaha banyak pihak sebelum kejayaan rundingan kemerdekaan dilakukan. Kecintaan pada tanah tumpah darah ini sesungguhnya mempunyai nilai di dalam Islam sehinggakan perjuangan tersebut layak diertikan jihad. Tiada siapa boleh mempersoalkan rasa cinta kita kepada negara dan rasa itu akan berbeza di antara kita.

Sebagai warganegara yang biasa, yang tiada mempunyai kuasa untuk berbicara soal yang besar, cuma ada kuasa untuk mengundi dan mencari rezeki yang dijanjikan Allah serta memenuhi tugas menyampaikan Islam di ketika mana yang boleh; persoalan ini sering bermain di fikiran. Mengapa kita beroleh kemerdekaan dengan terlalu mudah? Mengapa penjajah melepaskan tanah jajahannya ? Jujurkah penjajah atau ada muslihat jangka panjang yang akan menjerat kita dan generasi seterusnya? Negara penjajah ini kita tahu tidak pernah berbaik sangka dengan Islam, Rasulullah dan umat Islam itu sendiri. Maka atas ruang apakah kemerdekaan diberikan, tentu ada syarat yang terselindung yang akhirnya akan terbongkar jua.

Lebih menakutkan, generasi hari ini seperti terjajah fikirannya, berbuat banyak perkara tanpa ada fokus untuk keredhaan Allah. Ada yang kita lupa dan abaikan dalam membina generasi selepas rundingan kemerdekaan ini. Mungkin kita terlupa untuk berunding atau bermusyawarah tentang akhlak bagaimana yang mahu kita tanam dalam jiwa anak-anak; kerana kita lebih mengutamakan pencapaian material. Bukan sisi itu tidak penting, kerana kehidupan yang berkembang pasti melalui transformasi kebendaan yang mengikut zaman dan ianya boleh dikejar. Tetapi, persoalan akhlak tidak boleh dibiar bermain mengikut kehendak zaman, kelak nanti ia akan jauh tersasar. Mengapa kita seolah tidak berminat bercakap soal akhlak dan tamaddunnya? Mungkin kerana kita beranggapan persoalan akhlak adalah persoalan yang harus ditangani di rumah dan mengharapkan didikan itu mampu berhadapan dengan arus pembangunan yang dibangunkan sungguh-sungguh itu.

Kita terlupa bahawa kita semua sedang melalui kehidupan secara bersama. Alangkah cantik sekiranya agama rasmi di dalam perlembagaan itu tidak hanya sekadar agama pada pengertian rundingan kemerdekaan dulu. Tidakkah sesiapa tahu bahawa Islam itu tidak perlu dinobatkan sebegitu rupa kerana ianya adalah ‘satu cara hidup’ bukan ‘ritual’ seperti pemahaman penjajah. Kesannya, terpahat di dalam setiap yang diusahakan memberi pengertian secara halus bahawa sekadar itulah Islam di negara ini. Satu tindakan yang salah jika mengisyaratkan bahawa tugas membetulkan persepsi itu adalah golongan ustaz, imam-imam, cendikiawan yang berkelulusan agama dan hanya yang bertauliah sahaja kerana tugas menyampaikan maklumat Islam adalah terletak di bahu setiap muslim. Terjadilah polemik yang penuh pertembungan dan ini amat merugikan. Memang ada kebaikkan bagi menyekat penyelewengan namun janganlah pula menyekat dakwah. Yang berkuasa tidak harus terguris dengan getusan ini, teguran bererti masih ada yang perihatin dan sayang serta kasih malah ada bibit-bibit ukhuwwah. Sentiasa raikan dan berterima kasih atas apa sahaja teguran dan itu tanda kewujudan anda disedari.


Sesungguhnya kita tetap masih bersama dalam menghadapi hari-hari berikutnya sebagai warga Malaysia selagi ada umur. Kita pasti sedar bahawa umur itu adalah milik Allah dan kita tidak tahu sampai angka yang mana kita bernafas. Penuh hikmah apabila tanahair ini dijajah, memutikkan kasih rakyat yang ada rasa cinta pada Negara. 53 tahun itu satu jangkamasa. Pasca Perang Dunia Pertama dan Kedua menjadikan kita dipersempadankan, itu juga ada hikmahnya. Namun penjajah akan tetap dengan tujuan mereka yang tersendiri. Berhati-hatilah, jangan kita menghitung saban tahun usia kemerdekaan tetapi kesejahteraan kemanusiaan kita abaikan, kesusahan mereka yang memerlukan kita kesampingkan, pemerintah dan rakyat bergurau soal penindasan dan Islam yang Allah redha dan sempurnakan sebagai cara hidup , kita sangkutkan di dinding hiasan semata. Selamat mengisi erti kemerdekaan buat kesekian kalinya.

No comments :

Post a Comment