Pandangan manusia atau pandangan Allah ? Desakan manusia atau perintah Allah ? Sanjungan manusia atau redha Allah ?....

No comments

Melampiaskan rasa, menghambur ekspresi dalaman, tunjuk perasaan dan pelbagai resam menghambur ketidakpuasan hati adalah manifestasi pertembungan rasa yang mungkin semulajadi dan mungkin juga terancang. Apa pun, kedua-duanya membawa maksud, sesuatu perlu dilakukan, satu perubahan yang drastik perlu diusahakan, satu lanskap baru mesti dibentang kerana ianya adalah gelombang rasa yang perlu diiktiraf.

Sedari kecil, fenomena teriakan atau tangisan daripada seorang anak kecil adalah satu proses melampias rasa, menghambur ekspresi dalaman, tunjuk perasaan atau pertembungan rasa yang hadir lewat fitrah . Lalu bagaimana harus kita tangani ? Selalunya pujukan, kata-kata lunak, rangsangan positif sambil mendidik serta pelbagai kaedah yang bisa meredakan teriakan atau tangisan itu akan diusahakan. Tunjuk perasaan itu berlaku seawal usia insan rupanya atau mungkin sebaik sahaja keluar dari rahim ibu…, mungkin, hanya Allah yang tahu.

Fenomena semulajadi ini dipandang sinis apabila dibawa ke pentas kedewasaan. Melampiaskan rasa, menghambur ekspresi dalaman, tunjuk perasaan dan pelbagai resam menghambur ketidakpuasan hati yang merupakan manifestasi pertembungan rasa itu santunnya diertikan sebagai keganasan, penentangan, sikap yang tidak bijak dan bermacam-macam lagi. Mengimbau sejarah pasti kita terlihat siri pertembungan rasa yang bermacam agenda, rupa dan kesudahan, dan ianya tidak pernah terhenti selagi di hati kita masih punya rasa. Berhakkah kita menentang kezaliman, penindasan, ketidakadilan atau kekejaman yang nyata lagi diperbodohkan ? Semua kemungkaran wajib ditentang. Cuma bagaimana kaedah dan pendekatan yang harus kita gunakan bakal memberi sempadan kepada perjalanan kehidupan kita sebagai manusia. Pandangan mana yang mahu kita telusuri; pandangan manusia atau pandangan Allah ? Desakan manusia atau perintah Allah ? Sanjungan manusia atau redha Allah ?

Lanskap dunia hari ini penuh dengan rentak yang tidak terduga. Di sana sini penuh dengan pertembungan rasa yang menuntut penelitian yang tajam. Mereka yang berkuasa dan seronok dengan kuasa akan mempertahan kedudukan itu sekalipun ditentang oleh jutaan rakyat. Kemelut ini tiada kesudahan, namun sesiapa yang berkuasa wajib sedar bahawa ketentuan Allah itu mengatasi kehendak nafsu yang mereka miliki. Andai tidak diizinkan Allah untuk berada ditampuk kekuasaan, maka tersungkurlah mereka kehilangan kuasa. Jika dibiarkan berkuasa dalam kejelekan, akan binasalah rantau itu. Kemelut di Tunisia dan Mesir malah di Timur Tengah di saat ini mampu mengubah geografi politik dunia keseluruhannya. Mungkinkah gegaran rasa itu kesudahannya memberi nafas baru kepada dunia Islam yang kian mengerti erti ukhuwwah dan iman yang luhur ? Biar orientalis atau regim apapun yang bekerja sepenuh masa menjauhkan manusia kepada Islam mencatur rentak di pentas dunia, pasti tersungkur dipicis rencana daripada Allah dan ketentuanNya.

Ada yang berkata, “Sampai bila kita nak cerita perihal peningkatan iman dan ukhuwwah, dakwah dan tarbiyah serta semua yang lainnya dalam silibus sebagai muslim, sedangkan mereka di sana sini sudah mula turun ke padang menentang terang-terangan akan setiap kezaliman ??” Khabarkan begini, “Gelombang kebangkitan itu pasti berlaku, tugas kita kini adalah meningkatkan iman dan ukhuwwah, perluaskan dakwah dan tarbiyah serta memperkemaskan kerja-kerja Islami dalam kehidupan, seru pada kebaikan dan jauhi kemungkaran.”

Firman Allah, Al Anfaal ayat 46 :

“Dan taatlah kepada Allah dan Rasul-Nya dan janganlah kamu berbantah-bantahan, yang menyebabkan kamu menjadi gentar dan hilang kekuatanmu dan bersabarlah. Sesungguhnya Allah beserta orang-orang yang sabar.”

No comments :

Post a Comment