Curahan rasa ...... atas makna peringatan dalam manifestasi hati dan minda..

No comments

Siapa di antara kita yang boleh dengan tidak kira angkuh atau rendah diri mengatakan bahawa dia adalah manusia yang tidak memerlukan orang lain untuk diperingatkan…..? Baik perkara yang bersendikan ukhrawi mahupun duniawi. Pasti tiada siapa yang mampu mengunci dakwaan itu. Jika pun ada, biarlah dia terjun dengan labu-labunya. Selagi kita di namakan insan, selagi itulah kita berhajat kepada rakan-rakan, sahabat handai, saudara mara atau sesiapa sahaja untuk ingat mengingati dan berpesan-pesan antara satu sama lain.

Di dalam Al Quran Allah berfirman dan menyentuh perihal peringatan ini di 136 tempat, merujuk kepada beberapa zaman dan perihal umat diketika itu. Demikian status peringatan dalam kehidupan manusia. Tiada yang kekal di bumi ini untuk kita banggakan dan kita hanya ibarat petani yang bertani di batas-batas waktu sebelum kembali kepada Allah. Dalam singkat waktu yang kita lalui, kita perlu fokus agar di penghujungnya berakhir dengan kesudahan yang baik. Kelaziman sering berbisik agar kita lunak dengan masa dengan tanpa sedar masa pasti meninggalkan kita. Dalam keterbatasan itu, kealpaan selalunya menjadi teman bagi insan, alpa pada resam kehidupan malah alpa kepada yang Maha Pencipta. Tari kehidupan kemudiannya bertaburan tanpa arah, tidakkah kita begitu berhajat pada ingatan ?

Memandang jauh dimensi kehidupan, pasti akan terlihat persisir kaki langit yang padanya ada fatamorgana yang hadir bukan menipu tetapi sekadar menjalankan tugas melengkapi hukum Tuhan. Di ketika itu, insan yang jernih mata fikirnya pasti terangkat hijab tipuan duniawi. Namun bukan mudah melayari keinsafan di saat minda penuh dirembes lumpur maksiat. Hati terhijab sakti kalam Ilahi. Segalanya memerlukan keteguhan dalam segala peri. Buat kesekian kalinya, paradigma itu sukar diubati. Jejak tinggalan rasul sentiasa mekar di mana-mana, cuma insanlah yang culas mengutip rangkap-rangkap teladan untuk diikuti. Mengapa culas ? Hanya hidayah yang memisahkan kita, memandang sketsa dari sudut dosa atau pahala. Terokalah insan disekeliling yang mampu memandu kita ke landasan penuh makna.

Hati dan minda menggalas makna dalam tindakan. Luhur keduanya memancar pasti laluan perjalanan insan Rabbani. Sesekali memandang ke belakang bisa meneguhkan perjalanan yang entah bila terhenti. Hati dan minda yang mencari Tuhan, mendamba Allah dalam seluruh pencarian akan penuh pasti langkah seterusnya. Meski diburu nafsu dan syaitan, paksinya teguh mencengkam perjalanan. Kuatlah hati, tajamlah minda, di setiap ketika insan terlalu berhajat mencurah rasa dalam memburu redha Ilahi. Kita terlalu berhajat pada peringatan daripada insan sekeliling kita agar hati dan minda terus fokus dalam perjalanan dan perjuangan yang masih ada baki. Berilah peringatan.

No comments :

Post a Comment