Merenung Rukhsah... Mengukur Azimah

No comments

Duduk sepetang di halaman rumah selepas riadah, sambil membiar titis peluh kering sementara mentari melabuh tirai hari itu; mata fikir merenung situasi rukhsah diri dan mengukur azimah dalam kehidupan. Hati yang luhur mencari dan menitip kesedaran Islami perlu ada perencanaan dalam gerak hidup seharian. Apa itu rukhsah dan apa itu azimah ?

Kali pertama dimengertikan makna keduanya sekitar 18 tahun yang lalu, hati dan minda terus terdetik, sesungguhnya Islam itu lengkap dan meliputi tuntutan fitrah dalam kehidupan manusia. Di saat kita kelapangan akan terbentang peringatan dan di saat kita tersepit ditawar pula jalan keluar yang sifatnya pelbagai. Hari ini, kita seperti terpaksa duduk di tengah-tengah suasana atau sistem kehidupan yang tidak mengambil Islam atau tuntutan Ilahi dalam serba serbi tindakan dan ini juga menjadi halangan-halangan atau dharurah dalam kebanyakkan perkara penting dalam diri. Dalam situasi ini, tersedia kelonggaran yang diizinkan Allah atau rukhsah . Namun begitu, kita tidak sesekali wajar selesa dalam situasi rukhsah ini untuk selama-lamanya tanpa ada usaha memperkembangkan kesedaran Islam dan menggantikan kehidupan sekeliling yang tidak mengambil tuntutan Ilahi itu tadi untuk terus menjadi cermin kehidupan.

Dalam erti kata lainnya, kita tidak boleh berpada dengan situasi rukhsah malah wajib pula berusaha membangunkan kehidupan berteraskan kehidupan Islami sehingga ada kekuatan daripada seluruh aspek kehidupan. Sehinggalah hilang keadaan dharurah.

Apabila dharurah telah hilang maka menjelmalah azimah yang mesti kita ambil. Sayangnya azimah bukan manusia yang boleh kita sunting menjadi teman kerana ianya adalah ketetapan asal yang ditetapkan Allah untuk kita yang hari ini malangnya ia menjadi sesuatu yang asing dan memerlukan usaha menyeluruh daripada kita bagi mengembalikannya ke persada kehidupan.

Renungan pada rukhsah dan ukuran pada azimah terhenti tiba-tiba…”Ayah, kami dah siap nak ke surau, jom kita pergi…” Dalam hati berkata, “Mudah-mudahan anak-anak berjaya mengutip azimah dalam kehidupan mereka nanti dengan usaha dakwah dan tarbiah yang sedikit hari ini bersama teman-teman seperjuangan. Amin.”

No comments :

Post a Comment