Ukhuwwah dan kepemimpinan.......

No comments
Presiden HALUAN di resepsi walimatul urus Bdr Tasik Puteri Rawang
Pimpin, , memimpin, dipimpin, pimpinan, pemimpin dan kepemimpinan berasal daripada tunjang kata asal iaitu pimpin. Menyebutnya mudah namun membawa tanggungan atau bebanan yang berat tidak terperi. Dalam diri insan telah terpahat unsur ini yang tidak dapat dihindari. Paling tidak, tanggungjawab ini adalah kepada diri sendiri. Atau mungkin juga kepada tanggungan seperti ibu, bapa, isteri serta anak-anak serta sesiapa sahaja yang terdekat. Atau mungkin kepada kumpulan kecil. Atau mungkin juga kepada organisasi yang besar. Atau mungkin kepada masyarakat, orang ramai atau Negara.
Firman Allah, “Tiap-tiap diri bertanggung jawab atas apa yang telah diperbuatnya,” (Al Muddatsir ayat 38).
Jelas bahawa setiap daripada kita adalah pemimpin kepada diri kita sendiri. Paling tidak kita akan memimpin diri kita ke jalan yang membawa redha Allah. Itu bukanlah fenomena mudah apatah lagi apabila memimpin sebuah organisasi yang besar dan penuh
tanggungjawab. Bimbang andai tidak termampu memikul tanggungjawab adalah jatidiri yang mulia. Namun tidak kurang juga yang mencari-cari dan meminta-minta tanggungjawab itu dan kebiasaannya mereka ini mempunyai agenda kepentingan mereka sendiri.
Firman Allah,” Apakah manusia mengira, bahwa ia akan dibiarkan begitu saja (tanpa pertanggungjawaban)? “ (Al Qiyaamah ayat 36)
Sisi yang menakutkan adalah apabila dipertanggungjawabkan di hadapan

Allah kelak. Tidak mengira peringkat umur, asal sahaja pemimpin,
inilah kebimbangan yang men
gandungi seribu asas. Namun seseorang perlu menjadi pemimpin dan kepemimpinannya amat ditagih. Pemimpin sebegini selalu memohon petunjuk daripada Allah, setiap kata diiringi solat sunat
yang tidak putus-putus. Tidak mudah mengeluarkan arahan tetapi kata dan nasihatnya adalah apa yang disabda Nabi dan diperintah Allah. Misi dan visinya jelas disetiap langkah.
Di kalangan kita ada ramai pemimpin. Bila tiba
saat dan ketika, jiwa pemimpin itu perlu zahir. Kerana di situ ada peranan yang tersedia. Langkah ummah hari ini semakin menjurus, kita tidak punya banyak pilihan melainkan ke syurga. Bersamalah kita dengan pemimpin yang kita yakini mampu memimpin kita kepada redha Allah. Bergandinglah dengan mereka kerana banyak ilmu yang mampu kita pelajari apabila bersama mereka. Pemimpin yang bijak kebiasaannya adalah pendengar yang sabar, mampu menelan teguran dan menghamburkan idea dan pendapat yang bernas. Pemimpin yang soleh tidak pernah minta disanjung malah sentiasa mesra bersama
sesiapa sahaja.
Tidak perlu melihat sekeliling, mencari susuk tubuh mana yang diperkatakan kerana kesemua keterampilan itu seharusnya menjadi keperibadian kita sebagai pemimpin diri sendiri.

No comments :

Post a Comment