Tarbiyah Sang Kuda..........

No comments

Sesiapa yang pernah menunggang kuda, pasti terdetik akan kebesaran Allah. Makhluk kejadian Allah ini penuh keistimewaan yang menakjubkan dalam alunan lariannya, tidak kiralah sama ada ‘trot’, ‘canter’ mahupun ‘gallop’. Seni larian ini sedemikian istilahnya dan diguna pakai di seluruh dunia apabila sang professional mengendalikan kelas. Apa istimewanya makhluk Allah yang satu ini? Ada sesuatu yang ingin dikongsikan.

Jika kali pertama kita duduk di atas pelana kuda dan ada rasa resah dan gundah gulana maka gelodak perasaan kita itu akan dirasai oleh sang kuda. Maka atas makna bergurau, sang kuda akan cuba menjatuhkan kita dan kita pasti tersungkur……..satu tabiat yang diluar jangkaan. Maka kita tiada pilihan selain bertenang dan berfikiran positif sentiasa sewaktu berada di pelana kuda. Arahan zahir yang ingin kita berikan mesti selari dengan kehendak hati, maka sang kuda akan membantu gerak hati kita.

Jurulatih hari itu menambah, jika di medan perang, satria atau penunggang kuda mempunyai kehendak atau naluri yang selari dengan kuda yang ditunggangnya dan di situ akan terlihat ketangkasan dan aksi yang mencapai sasaran. Bukan sekadar itu, alunan larian akan menguatkan tulang belakang, pinggang dan segala saraf yang bersangkutan kepada si penunggang. Patutlah Rasulullah menganjurkan untuk kita pelajari menunggang kuda. Selain menyihatkan, ia menguji dan melatih minda dan fokus dalam setiap perkara.

Menunggang kuda memaksa kita sentiasa bersedia, memacu kita untuk berlapang fikiran, mengundang fokus yang tepat dan merencana diri agar tidak tersembam atas kelalaian yang melintas. Begitu, fokus yang perlu kita beri sewaktu bersama sang kuda. Fokus ini jika dibawa dalam perjalanan kehidupan, akan menjadikan kita penuh motivasi, sentiasa bersedia, berpandangan jauh dan melihat tajribah sebagai sempadan yang nyata. Di antara kita tentu menyedari bahawa sedetik dalam alpa pasti mengundang palitan hitam dalam layar kehidupan.


Didikan sang kuda ini sesuai untuk pemimpin dalam membina seni berkepemimpinan. Di situ ada seni memugar rasa, memperhalusi gerak langkah, menyusun minda yang kreatif dan bersiap dalam pelbagai situasi. Bicara ini merujuk kepada sang kuda yang terlatih………tidak perlu kita melihat perihal sang kuda yang liar……….kerana tabiatnya mampu merempuh tembok batu apabila bergurau. Terfikir juga betapa istimewanya manusia yang mampu menjinakkan sang kuda yang liar itu.

Hari ini kereta yang kita pandu pasti tidak seperti naluri sang kuda, sekali pun kita menumpahkan seluruh fokus, kereta kita masih gagal membaca apa yang sedang kita fikirkan. Ada didikan yang tersendiri apabila bersama sang kuda………….ia sentiasa membaca naluri kita yang kadang-kadang gagal diselami oleh manusia sekalipun ahli keluarga , sanak saudara dan sahabat handai. Maka jangan pula selepas ini kita berpakat tidur di kandang kuda kerana terlalu ingin difahami seseorang. Medan kita masih bersama manusia, bukan bersama kuda.

No comments :

Post a Comment