Di senja itu kita berbicara... kita dan pemuda

No comments

Dipersembahkan tugas dan peluang untuk bersama para pemuda telah menyajikan lanskap irama yang berseni ribuan kerlipan yang mendidik. Selain diri rasa muda dan bertenaga, kita akan disentuh kepelbagaian aksi dan lonjakan hati yang mengujakan. Itulah resmi yang muda, sering ingin mencuba apa sahaja sekalipun penuh risiko. Memenuhi hajat mereka ibarat mencerap cahaya matahari… tidak akan pernah habis, hanya terpendam bila mentari melabuhkan jangkauannya. Mereka ini perlu dibimbing, membiarkan mereka ibarat membiarkan generasi selepas ini bagai unggas yang berterbangan tanpa arah dan tujuan. Mereka ada arah dan tujuan mereka sendiri, namun perlu kita pimpin dan bawa mereka bersama ke persada realiti.

Kita sering melemparkan kata sumbang apabila perlakuan salah atau tidak berpekerti terjelma daripada kelompok mereka yang muda ini. Andai segala usaha telah kita bentangkan bermula daripada kefahaman Islam mereka, praktik hidup Islam mereka, pendidikan roh yang mereka miliki, kelas-kelas pengajian Islam sebagai cara hidup juga telah kita sediakan, riadah jasmani mereka, hubungan dengan alam ciptaan Allah juga kita seimbangkan dan segala sudut kehidupan Islam telah kita hidangkan kepada mereka, maka kita juga akan penuh yakin sambil bermunajat agar hidayah Allah Azzawajalla dicampakkan kepada mereka.

“SubhanAllah…banyaknya yang mesti kita sampaikan kepada mereka.” hati lantas berbisik. Sudah tentu banyak yang perlu dilakukan kerana yang mahu dididik itu adalah hati dan hati serta segalanya adalah milik Allah… bukan milik kita.

No comments :

Post a Comment