Bicara Kedai Kopi...

No comments

Di ribuan ketika, apabila kita bicara soal kehidupan dan rencah mengharunginya, kita sering cuba membelok mencari bicara lain ataupun mungkin menjeling jambangan perhentian yang kita anggap selesa… Jika boleh seolah tidak mahu bicara soal bagaimana harus kita harungi hidup ini. Dalam hati mungkin tertanam; “Ah! Biar saja kehidupan ini berlalu semahunya, asal saja kita punya kekuatan pada diri, pasti mampu kita harungi sebaiknya.”

Segalanya berbunyi mudah, tetapi benarkah semuanya mudah?? Minggu ini kita ingin bicara langsung memperteguhkan bahawa di dalam kehidupan ini, kita wajib untuk punyai matlamat. Kita mulakan dengan matlamat awal. “Eh! Tak tau pulak ada matlamat awal… hmmm, kalau begitu mesti ada matlamat akhir. Awal dan akhir, macam lagu pulak… ok, ok, serius.” “Masih lagi nak belok sana sini? Kita kena kerap lagi bersarapan bersama kalau macam ni…”

Kita sama-sama meyakini yang kehidupan kita ini, setelah kita faham perihal keimanan, pasang dan surutnya dalam diri dan kepentingan ukhuwwah adalah aspek dakwah dan tarbiah. Seiring dengan semua itu, kita perlu punya matlamat! Benar, matlamat awal. Apa matlamat awal kita? “Wah! Tekunnya mendengar ? ‘Order’ lagi air tu…giliran saya belanja hari ni kan?” usik saya. “Roti telur boleh?...” "Boleh, apa salahnya...”

Matlamat pertama, perlu ada matlamat membentuk kesedaran dan kefahaman Islam. Segala yang kita lakukan, tidak mengira siapa sekalipun perlu ada matlamat ini. Sebagai suami, kita perlu ada matlamat ini paling tidak dengan isteri dan anak-anak. Sebagai isteri, perlu berkongsi matlamat ini dengan suami dan anak-anak. Sebagai anak, perlu berkongsi matlamat ini dengan adik beradik serta ibu dan ayah. Sebagai ketua jabatan, perlu ada matlamat ini bersama anak buah di pejabat. Begitulah seterusnya dalam hiraki apapun walau di mana pun kita berada. Ringkasnya, matlamat ini perlu kita kongsikan dengan semua yang bernama manusia. Menghayati konsep ini seharusnya tidak mempunyai batasan masa. Imam Hassan Al Banna pernah menyatakan agar matlamat ini diperlihatkan dalam semua hal. Semasa bekerja, bekerja bersungguh-sungguh dan rajin. Masa belajar, mesti tekun. Beribadah dengan penuh tawadu'. Berdakwah dengan penuh ikhlas dan jujur. Semasa bermain, bermain dengan bersungguh-sungguh. Maka masyarakat dapat menyaksikan Islam dalam kehidupan mereka. Firman Allah, dalam Surah Al Baqarah ayat 143:

“Begitulah Kami jadikan kamu umat pilihan supaya tindakan kamu
mempersaksikan kepada orang lain dan Rasul itu mempersaksikan kepada kamu
(tentang kecontohan Islam).”

Orang mukmin mesti mengambil contoh daripada Rasulullah saw kemudian mencontohkannya kepada orang lain. Ini bermakna semua tindakan kita menjadi contoh atau model kepada orang lain. Jika amalan kita tidak membawa kepada matlamat ini meskipun gigih dan mengorbankan wang yang banyak, maka ia dikira amal yang kecil kekuatannya. “Selama ni tak de ke suasana membentuk kesedaran dan kefahaman Islam ni??” sambil menyuap potongan roti telur terakhir. “Bagus soalan tu…”

Membentuk kesedaran dan kefahaman ini berbeza dengan memberi ilmu semata-mata. Ramai orang memiliki ilmu Islam tetapi tiada kesedaran dan kefahaman maka tinggallah hukum hakam atau teras ilmu itu tanpa dilaksanakan. Tanpa kesedaran dan kefahaman ini, mereka yang mempunyai ijazah dalam pengajian Islam pun akan hanyut dalam suasana di sekeliling mereka. Pembelajaran amat memerlukan didikan atau tarbiah, tanpanya hampir tidak hadir kesedaran dan kefahaman tentang Islam. “Hmmm… kritikal juga matlamat ni, nak kena ‘start’ ni... Dik, air suam satu! Rasanya kena mula dengan diri sendiri dulu ni…” “Eh! Takkan air suam je. Bila terdetik kata nak ‘start’, maka di situ hadir matlamat yang kedua.”

Matlamat yang kedua adalah; membentuk asas-asas Islam. Apa dia asas-asas Islam ? Itu adalah kumpulan-kumpulan kecil individu-individu Islam yang faham matlamat yang pertama tadi. Asas-asas ini perlu wujud di merata tempat. “Macam kita la ni… dik air suam tak sampai lagi” tingkah yang bersahaja. “Mmm…boleh, kita pun selalu berbincang hal ini, kita pun selalu bertandang ke rumah masing-masing dengan keluarga masing-masing dan kita pun berusaha untuk menyempurnakan matlamat pertama tadi. Takpe matlamat kedua ni kita sambung di waktu lain.” kata saya meredakan semangatnya.

Pagi itu dan pagi-pagi yang lainnya, jika tidak bersama keluarga, itulah bual bicara dengan sesiapa sahaja di kedai kopi... tak minum kopi pun. Berkongsi rasa yang mencetus percikan kreatif untuk kesedaran dan kefahaman Islam. Mudah-mudahan rasa untuk mempelajari dan memenuhi keperluan diri untuk bersama di jalan yang ditunjukkan Rasulullah itu mekar di hati setiap mukmin, lebih-lebih lagi untuk mereka yang pernah disentuh fikrah Islami.

No comments :

Post a Comment