Mari Transformasikan Idea Kepada Realiti.......

No comments

Jika kita pernah terfikir ingin berbuat sesuatu dan pada firasat diri, perkara itu ada kebaikannya atau memang perlu dilaksanakan, dan sememangnya ia ada manfaat baik daripada sudut jangka pendek mahupun untuk kepentingan ummah di masa akan datang dan tentu sekali tidak menerbitkan dosa, maka teruskan.

Cetusan minda atau idea bukanlah bulat-bulat merupakan kemampuan individu kita sebagai manusia. Ianya tetap anugerah atau ketetapan yang dicampak oleh Allah. Justeru, apabila kita ada idea, maka manfaatkan secepat mungkin. Hargailah ilham yang Allah beri dengan mengusahakan atau membangunkan idea atau cetusan minda yang terlintas itu. Sentiasa ada jurnal atau buku catatan ringkas di sisi agar boleh ditulis apa yang terlintas.

“Hey. Kita tidak boleh berbuat sembarangan. Kena rujuk si polan. Kena dapat kelulusan si polan. Kena dapat restu polan yang itu. Mereka semua itu hanya akan bermesyuarat bulan hadapan, maka jika semua bersetuju, tahun hadapan boleh buat cadangan itu……….itu pun bergantung kepada budget, kalau ada. Cadangan yang tak masuk budget biasanya tak lulus……………Apa cadangan tadi?”

Begitulah nasib idea atau cetusan minda apabila ingin dicadangkan. Resamnya seolah budaya yang mendarah daging. Asal ada sahaja perkara baru, maka perkara baru itu sering dimusuhi.

“Bukan begitu, kita cuma inginkan keputusan yang kolektif, keputusan yang dibuat secara bersama.”

Mereka yang punya idea atau cetusan minda perlu diberi ruang untuk membangunkan atau memperkembangkan atau merealisasikan lintasan itu. Mendahulukan birokrasi akan hanya melambatkan perkembangan yang berinovatif. Para sarjana Islam dekad lampau begitu inovatif. Banyak penghasilan yang mercup di zaman itu telah diizinkan Allah. Mungkin untuk mengajar manusia bahawa mereka boleh membuat banyak perkara. Hari ini juga memerlukan sentuhan itu. Belajarlah memberi dorongan dan tidak membunuh hasrat mereka yang ingin mencuba sesuatu.

Seandainya, idea atau cetusan minda itu daripada mereka yang membawa sahsiah Islam, sebati perilaku dan akhlak sebagai Muslim serta sentiasa mempertingkatkan ilmu diri sebagai hamba Alllah, maka buanglah kesangsian dan sematlah dorongan agar manusia muslim itu terus berkarya. Setiap karya agung di sepanjang zaman pasti bermula dengan idea atau cetusan minda kurniaan Ilahi. Bangunlah pencetus karya agung masakini, mari kita bersama memberi manfaat kepada manusia lain.

No comments :

Post a Comment